"Krankzinnigheid is ander resultaat verwachten door dezelfde methods te herhalen" deze quote komt van niemand minder dan Albert Einstein. Deze quote verhult een van de basis principes voor innovatie en verbetering: continu nieuwe dingen proberen.
Al te vaak wordt bij bedrijven gegerepen naar gekende methodes en principes zonder dat deze het gewenste effect hebben. Dit heeft te maken met het feit dat wij als mens gewoonte dieren zijn, die vaak geen ambitie hebben om nieuwe dingen aan te leren zonder dat resultaat is gegarandeerd. Doorbreek dit patroon en durf aan nieuwe methodes te bedenken voor het zelfde zakenmodel.
Wanneer je jouw bedrijf naar een hoger niveau wil tillen is het belangrijk na elke evaluatie stil te staan bij hoe het zakenmodel wordt gerund. Heb jij niet het gewenste effect? Try something new! Deze cyclus is essentieel voor een innovatie en verbetering bedrijfscultuur.
Het proberen van nieuwe methodes vergt energie en tijd, vergelijk dit met het aanleggen van een nieuwe weg. Er is namelijk meer werk om een nieuwe weg door het bos te banen dan een oude te vervangen. Om dit proces van innovatie en verbetering in goed banen te leiden bespreek je een kader. Binnen dit kader kan er worden gewerkt en geinvesteerd zonder dat dit uit de hand loopt (Bij innovatie en verbetering bestaat het gevaar dat men door het bos de bomen niet meer ziet en de zin van wat je doet verliest). Het kader kan je dus best vergelijken met hoeveel km nieuwe weg je wil aanleggen en welke type weg dit mag zijn om een bepaalde bestemming te bereiken (doelstellingen).
Wanneer de nieuwe methodes (cfr. wegen) beschikbaar zijn is het tijd om deze te testen. Na het testen van de nieuwe methodes en de bekendmaking van de resultaten is de cirkel rond. Deze cyclus vormt de basis van innovatie en verbetering en de snelheid waarmee men deze cyclus kan uitvoeren is een bepalende factor voor succes.